近日,《瑞典日报》发表题为“瑞典应该让欧盟对中国提出明确要求”一文,文中部分内容曲解“一带一路”倡议,无端猜责中国战略意图和相关产业政策,严重误导瑞典民众,也不利于未来中瑞开展“一带一路”合作。我们愿借此机会向贵报及读者介绍“一带一路”倡议,消除误解以推动中瑞、中欧合作健康发展,切实造福双方人民。
“一带一路”是中国国家主席习近平提出的重要国际合作倡议,其核心是以基础设施互联互通为主线,发挥互补优势,促进互利合作,实现共同发展。“一带一路”倡议提出5年来,取得了丰硕成果。中国与“一带一路”相关国家贸易总额累计超过5万亿美元,与沿线国家已建设80多个境外经贸合作区,为当地创造了24.4万个就业岗位。
“一带一路”倡议源自中国,属于世界,始终强调“共商、共建、共享”。“一带一路”倡议不是将中方单方面的合作计划强加别国,而是积极同各参与方充分对接发展战略,共同商讨制定合作规划。“一带一路”倡议不是马歇尔计划,不是中方单方面出资援助其他国家,而是与其他国家、国际机构合资合力共建。“一带一路”成果不是中方独占,而是与参与方、合作国共享。“一带一路”更不是什么地缘政治工具,因为中国外交政策的基本原则是不干涉其他国家内政,不搞势力范围。“一带一路”也不只是中方单方面到境外搞合作项目,同时热烈欢迎外国到中国开展、扩大、深化务实合作。“一带一路”是开放的,我们热切期待各方积极同中国开展合作,真诚欢迎第三方甚至更多方共同参与。
“一带一路”是阳光工程,坚持公开透明,遵循国际规则。一个如此大的全球性倡议,不按规则办事,是不可能有生命力的。首届“一带一路”国际合作高峰论坛发表的联合公报,对透明度和规则标准等作出郑重承诺,强调项目的经济性、社会性和环境可持续性,统筹好经济增长、社会进步和环境保护之间的关系。也正因如此,世界对于“一带一路”的前景信心满满。《国际金融论坛(IFF)中国报告2018》的全球首份“一带一路”问卷调查显示,92%的中央银行预计,未来5年内,“一带一路”倡议相关项目能够支持项目东道国国内经济增长,其中大多数受访者认为可带动有关国家GDP年增长1.5个百分点。
中国坚定支持欧洲一体化,希望欧洲团结、稳定、繁荣。“一带一路”为中欧在平等互利基础上拓展合作提供了新平台。中国已同11个欧盟成员国签署“一带一路”政府间合作文件。中欧班列累计开行数量突破10000列,到达欧洲14个国家、42个城市。瑞典一向支持自由贸易,倡导开放发展,崇尚绿色创新,与“一带一路”倡议的理念高度契合。瑞典企业在基建技术、装备制造、智慧城市、绿色交通等领域处于国际领先地位,参与“一带一路”建设大有可为。瑞典不应在参与“一带一路”建设方面落在其他欧洲国家后面。
我们高兴地看到,瑞典各界高度关注“一带一路”,欢迎瑞典各界加强对“一带一路”的了解和研究,并积极参与到“一带一路”建设中来。我们欢迎瑞典国际问题研究所启动“一带一路”观测站,希望这一新平台真正起到增进瑞各界对“一带一路”的客观全面认知、促进中瑞友好合作的作用,愿同观测站加强交流。我们渴望倾听瑞方对中瑞共建“一带一路”的建设性意见,不希望瑞方有关人士带着有色眼镜无端猜忌指责。中瑞“一带一路”合作,机遇就在现在。
《瑞典日报》是瑞典影响力最大的全国性报纸之一,读者以政、商界和知识分子为主。桂从友大使署名文章链接如下:
”Kina och Sverige bör samarbeta inom BRI”
REPLIK | KINA
Med avseende på debattartikeln i Svenska Dagbladet den 6 augusti, “Sverige bör få EU att ställa tydliga krav på Kina”, vill jag poängtera att en del av debattartikeln innehåller förvriden information om Kinas Belt and Road Initiative (BRI) samt grundlösa misstankar och anklagelser mot så kallade kinesiska strategiska intentioner, till och med Kinas näringspolitik. Innehållet är i hög grad missledande och skadligt mot det framtida svensk-kinesiska samarbetet inom BRI. Därför hoppas jag att kunna passa på att presentera BRI för SvD och dess läsare, så att missförstånd kan rättas och samarbeten mellan Kina och Sverige även Europa främjas för förstärkt välstånd för våra folk.
BRI, som framställdes av Kinas president Xi Jinping, är ett viktigt initiativ för internationellt samarbete. Kärnan i initiativet är att man ska bygga vinn-vinn-samarbeten runt den infrastrukturella anslutbarheten med samlade fördelar och krafter från olika håll. Under de fem åren sedan BRI lanserades har man kunnat redovisa många framgångar. Handelsvolymen mellan Kina och BRI-länderna uppnådde 5 000 miljarder dollar, fler än 80 ekonomiska samarbetszoner har byggts upp längs de nya sidenvägarna, som skapade 244 000 nya jobb i länderna.
Trots att BRI kommer ifrån Kina, tillhör detta dock hela världen, eftersom man alltid tillämpar principer av omfattande samråd, gemensamma konstruktioner och delade vinster. BRI betyder aldrig att Kina skulle tvinga något annat land, utan Kina vill genom överläggningar ansluta alla parters utvecklingsstrategier, för en gemensam planering av olika projekt. BRI är inte heller någon “kinesisk Marshallplan”. Kina skulle inte ensidigt finansiera andra länder med bistånd, utan alla parter inklusive Kina och BRI-länder och organisationer skulle bygga tillsammans med samlade resurser. Kina monopoliserar inte BRI, i stället kommer alla deltagare att få del av resultaten tillsammans. BRI är inte något geopolitiskt verktyg för Kina, därför att Kinas utrikespolitik aldrig söker inblandning i andra länders interna politik eller någon form av influensområde. BRI betyder inte att bara Kina ska utföra projekt utomlands, alla parter som vill är lika välkomna att starta eller vidga samarbeten i Kina. BRI är öppet, ur det kinesiska perspektivet vill man hjärtligt samarbeta med alla aktörer, inte bara bilaterala utan även multilaterala samarbeten är också aktuella.
BRI är ett genomskinligt initiativ som följer internationella regler. BRI som ett storskaligt globalinitiativ kan inte lyckas utan regler. I den gemensamma kommunikén från det första BRI-forumet för internationella samarbeten utfärdades tydliga löften om transparens och regelstiftning, där man lyfte fram projektens ekonomiska, sociala och hållbara egenskaper samt goda samordningar i ekonomisk tillväxt, samhälleliga framsteg och miljöförvaltning. På grund av dessa kan världen ha förtroende för BRI:s framtid. I det Internationella Finansforumets (IFF) Kina-rapport 2018 finner man en enkät om BRI, där 92 procent av de intervjuade centralbankerna räknade med att BRI skulle kunna stötta upp ländernas ekonomi och en majoritet trodde även att BRI kan lyfta landets BNP-tillväxt med 1 procent.
Kina stöttar ständigt den europeiska integrationen samt Europas solidaritet, stabilitet och välstånd. BRI bjuder Kina och Europa på en ny plattform för att göra jämlika och ömsesidigt gynnsamma samarbeten. Hittills har Kina och 11 EU-länder undertecknat mellanstatliga BRI-avtal. Frakttåg mellan Kina och Europa har gjort sammanlagt 10 000 resor med räckvidd till 42 städer i 14 europeiska länder. Sverige har alltid stått för frihandel, öppen utveckling, grön och innovationsdriven tillväxt, som är mycket förenliga med BRI-värderingarna. Svenska företag är världsledande inom bland annat infrastrukturteknik, avancerade utrustningar, smart city och grön transport, som erbjuder Sverige stora möjligheter att vara med i BRI-samarbetet, och Sverige bör inte ligga efter när det gäller BRI-deltagande.
Med glädje har vi upptäckt ett ökande intresse för BRI från Sveriges olika sektorer. Vi välkomnar Sverige att studera och även aktivt delta i BRI. Vi välkomnar också det svenska Utrikespolitiska Institutet att starta Stockholm Belt and Road Observatory. Vi hoppas att den nya plattformen kommer att verkligen främja BRI-kunskap och den kinesisk-svenska vänskapen. Ambassaden är förberedd för kontakt och utbyte med observatoriet. Vi är angelägna att få konstruktiva förslag om hur Kina och Sverige kan samarbeta inom BRI, dock vill vi inte få grundlösa misstankar och anklagelser av vissa svenska personer med färgade glasögon. Kina och Sverige bör samarbeta inom BRI, tillfällen finns redan i dag!
Gui Congyou
Folkrepubliken Kinas ambassadör i Sverige