H & M Hennes & Mauritz AB Sexmånadersrapport
STOCKHOLM, den 25 Juni (Greenpost)–Svenska kläder jätten H&M ABs första sexmånadersrapport visade ökningar, enligt press medellande från H&M.
H&M omsättning exklusive moms ökade med 23 procent till 86143 million SEK.
Resultatet efter finansiella poster uppgick till 13158 million SEK, en ökning med 18 procent.
Koncenens resultat efter skatt ökade till MSEK 10066, en ökning med 19 procent.
- Försäljningen under perioden 1 juni – 23 juni 2015 ökade med 14 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period förra året.
- H&M:s första butik i Macao fick ett mycket bra mottagande vid öppningen i juni. För räkenskapsåret 2014/2015 planerar H&M-koncernen ett nettotillskott om cirka 400 butiker. Sammanlagt tillkommer fem nya H&M-butiksmarknader under 2015: Taiwan, Peru, Macao, Sydafrika och Indien.
- H&M Beauty lanseras succesivt i 900 H&M-butiker på 40 marknader samt online med start under juli 2015.
”Den starka försäljningsutvecklingen har fortsatt för alla våra varumärken med en försäljningsökning i SEK om 23 procent exklusive moms under första halvåret. Inklusive moms innebär det att försäljningen för första halvåret uppgick till drygt 100 miljarder SEK, kommentade Karl-Johan Persson, vd
Vi har också haft en bra resultatutveckling under första halvåret, med en ökning om 19 procent. Detta trots att den allt starkare US-dollarn har gett ökade inköpskostnader och att vi fortsatt att öka våra långsiktiga satsningar jämfört med föregående år. Dessa långsiktiga satsningar kostar nu men vi ser dem som avgörande för att bygga ett ännu starkare H&M. Bland annat investerar vi mycket i att kunna vara en naturlig del i kundernas allt mer digitaliserade värld där gränsen mellan att handla online och i fysiska butiker blir allt mer flytande. Vårt mål är att ge kunderna en shoppingupplevelse där online och butikshandel är tätt sammanvävda, vilket stärker vårt kunderbjudande ytterligare.
Under mars och april har vi också öppnat åtta nya H&M-onlinemarknader; Polen, Portugal, Rumänien, Tjeckien, Bulgarien, Slovakien, Ungern och Belgien – vilka samtliga har fått ett mycket bra mottagande. Med öppningen av H&M shop online i Schweiz under hösten kommer H&M att ha 22 onlinemarknader.
Parallellt med vår online-expansion fortsätter vi att öppna butiker i snabb takt. Totalt sett siktar vi på att öppna cirka 400 nya butiker netto i år. Vi har haft många framgångsrika öppningar hittills i år. Till exempel är öppningen i Lima i Peru, en av våra försäljningsmässigt starkaste någonsin. Andra städer där vi också har fått fina mottaganden är i New York, där vi i maj öppnade koncernens till ytan största butik vid Herald Square samt i Macao som vi öppnade i juni. Vi ser nu fram emot att under senare delen av andra halvåret öppna på två intressanta och stora marknader – Indien och Sydafrika, där vi öppnar i New Delhi och i Kapstaden.
Så vi har en intensiv höst framför oss då vi även kommer att lansera vår senaste satsning H&M Beauty, som successivt rullas ut i 900 butiker på 40 marknader och online med start under juli. H&M Beauty erbjuder ett brett sortiment av make-up, hår- och kroppsprodukter – där även en premium-linje och en conscious-linje med Eco-certifierade hållbara produkter ingår. H&M Beauty är ett exempel i raden av satsningar som vi gör för att ytterligare bredda H&M:s produktutbud.
Vi har idag ett starkt kunderbjudande med alla våra varumärken; H&M, COS, & Other Stories, Weekday, Monki och Cheap Monday, som alla har sin egen identitet som kompletterar varandra väl. Detta gör att H&M-koncernen kan erbjuda många olika stilar och trender i olika prisklasser. Tillsammans delar våra varumärken passionen för mode och att erbjuda kunderna mode på ett hållbart sätt. Vårt hållbarhetsarbete är en mycket viktig del i vårt kunderbjudande och har så varit under många år. Eftersom hållbarhetsarbetet genuint genomsyrar vårt dagliga arbete och de beslut vi tar – är det naturligt att det nu också finns med i H&M:s affärsidé: mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt.”