Av Xuefei Chen Axelsson
Jag vill föreslår att sveriges olika partier ena sig så att man kan bygg snabb tåg så snabbt som möjligt. Det ska dubbel svensk GDP. Jag gör det inte bara för att jag är kinesiska, utan för att fakta visade det är riktigt lönsamt.
2009 åkta jag tillbaka till kina för det första gång med min 1 år dotter och jag åkte med mitt hemland genombrott Harmony Dongche från Beijing till Jinzhou. Förut tog det 8 till 9 timmar, som jag ofta jämför med min rese mellan Arlanda Stockholm och Beijing Internationella Flygplatsen. Men med snabb tåg, bara Dongche, tiden blev halved 4 timmar. Tjänsten var spännande. Jag skrev en komment på People’s Daily Online. Senare 2017 åkte vi hela familje till Beijing, Tianjin, Shanghai, Suzhou, tillbaka till Beijing och norr mot till Jinzhou, Shenyang, Dalian, via Jinzhou och igen tillbaka till Beijing.
Vi åkte med snabb tåg from Beijing till Tianjin i halv timmar jämföra med 1.5 timmar och mer än timmar bil rese. Så var det mellan Shanghai och Suzhou, också halv timme. Jag kom ihåg att vi åkte 3 timme från Shanghai till Taicang, Jiangsu province med mini van mars 1991. Jag kräks nästen allting från min magen och jag kände mig att jag dog en gång. An annan gång kände jag mig dödlig var 1998 när jag hade flygplan journalistik rese med Zimbabwan journalister om land reform.
Jag kom ihåg att vi tog natt tåg från Beijing till Shanghai, det tog 12 timmar. Jag kunde inte sova för att det var stor oljud och bang bang med dörren. Det var halv osak att jag kände mig så dåligt. Men nu tar det bara 6 timmar från Beijing till Shanghai, eller Tianjin till Shanghai, eller Suzhou till Beijing. Förut måste vi sov i tåget och kände vi oss trött nästa dag. Men nu kan man prata med mobil på tåget och vila bra för att det är mycket tystnade på tåget eftersom rese miljö är så bra, snabb tåg inte har oljud. Sedan man kan teckna ner MOU eller prata om affär med pigga och tydliga hjärna. Affärer dubbel för att avstånden blir halvt.
Innan snabb tåg operaras, många partierna bland annat media grovt kritiserade snabb tåg. De sa att det är lång borta från centrum av stan, för dyr för bonde och bla.bla. Men tank, i början tåget var för lite rika människor som inte vill ta flygplan eller kör bill själv. Och det målet nåddes. Nu mest folk vill ta snabb tåg för att det är snabbt, rimlig pris och hög qualite tjänst. Man älskar snabb tåg.
Förrut stöd jag snabb tåg i kina och jag gav sverige som en bra exempel. Sveriges tåg och tunnelbana var gätte advanced och hög qualitee från 1940 talet till 2008. Ni leder världen hela tiden. Men när snabb tåg kom, jag måste säja att snabb tåg eller Dongche är bättre i speed. Om tjänsten är Sverige tåg fortfarande bra, till exempel, ni har bord för många tåg och man kan skriva bra. Ni har internet och charging plugin. Kinesiska använder charging banken själv.
Men nu stöd jag sverige att bygga snabb tåg.
För det första, snabb tåg ska halv rese tid. Om vi kan åka till Uppsala bara halv timme, till Gothenburg bara 2 timmar, till Linköping bara 1 timmar, till Malmö bara 3 timmar eller fyra timmar, då ska man rese mer och kan prata affär ansikte mot ansikte. Det ska bli mer effektiv.
För det andra, snabb tåg gör oss inte för trött utan piggare för att tiden är kort i tåget. Det gör bra att göra affären.
För det tredje, många är oro om debt. Jag kände mig konstigt att man inte oro om låna pengar för köpa hus eller andra saker, men regeringen är oro för transport. Transport är en kondition för utveckling eller växter. Bra transportation kan bli en katalyst för utveckling, trade och affärer. Det finns många fördelar om vi kan ha snabb tåg. I slutet, kanske lån kan betalas tillbaka tidigare för att ni har snabb tåg.
Vi måste ha vision och våga betala nu så att de ska göra bra för framtiden generation. Vår far och farfar betalade för oss när de bygger järnväg och tunnelbana.
Till sist vill jag säja att kina är en civilized land som har 5000 år civilization och aldrig invade eller occupy någonstans. Kina vill bara bygga för alla så att alla kan kommunkicera bättre och göra affärer. Har kina så nog att de ska göra det? Ja, det kina har mycket bra teknik och ingenjörs att göra det. Det är kinas tur.
Samarbeta mellan Sverige och Kina i affärer är perfekta för att sverige och kina har bra bas att samarbeta. Låt oss göra affärer så att det blir lönsamma för både sidan.
Transportation är fundamental för utveckling och trade. Det är mycket viktigt och det kan bli bottleneck om vi inte löser det här problem. Jag ska se en rolig, lively och dubbel utveckling och skönt Sverige med snabb tåg.
Kanske är min svenska inte så bra. Kanske finns det misstag. Du kan peka på misstag. Men jag tycker att du kan förstå vad jag menar. Om inte, skriv till mig. chenxuefei7@hotmail.com, chenxuefei@greenpost.se
eller 0708261336