Av Xuefei Chen Axelsson
Urumqi, 26 augusti (Greenpost) – I Xinjiang Uygurs autonoma region finns en så stor oral kulturskatt “Twelve Muqam”. Vilken typ av klassiskt arbete är det och hur går det vidare? Den 26 augusti gick mer än 30 kinesiska och utländska media reporter in i Xinjiang Muqam Art Theatre för att intervjua Muqams skydd och arv.
Teaterbyggnaden med sina starka konstnärliga egenskaper är vackrare mot blå himmel och vita moln. Gå in på gården kan du se en skulptur. Det var skulpturen av Tolv Muqams arv, Turdi Ahong (1881-1956).
Qiao Siming, sekreterare för partiutskottet i Xinjiang Muqam Art Theatre, sa att i den tidiga befrielsens tidsåld var en gammal man i Xinjiang, kallad Turdi Ahong (1881-1956), den enda som kunde spela tolv Muqam helt. Muqam är väldigt stor, med tolv uppsättningar, en uppsättning i två timmar, alla spelade ner, det tar en dag och en natt. Dessa tolv uppsättningar spår är alla muntliga.
På den tiden, med speciell omsorg av Premier Zhou Enlai, skickades experter till rekord, att spela in och översätta med den bästa inspelningsutrustningen. Qiao Siming förklarade att Muqam härstammar från fem eller sex hundra år sedan, och Muqam betyder en uppsättning låtar. Tolv Muqam, som är relativt stor, är huvudsakligen spridd i södra Xinjiang. Förutom tolv Muqam finns det Yili Muqam i Dongjiang och Turpan Muqam i norra Xinjiang. De flesta ord i dikterna och filosofierna, folketolden och vissa kärleksområden och scener i socialt arbete. Efter tio år var det inte förrän 1961 att det var helt klart, och det har publicerats hittills, och det har publicerats böcker och audiovisuella produkter. För att fira den gamla människans bidrag till tolv Muqams arv skapade vi speciellt en staty för honom. UNESCO har bedömt det som ett immateriellt kulturarv och refererar till alla Muqam. Enligt forskningen sjöngs den tidigaste Muqam i det uråldriga mongolska språket Chaer, uråldriga Uyghur. Senare översattes den till Uyghur och översattes sedan från Uyghur till Mandarin. Detta är en komplicerad process.
1989, för att skydda och vidarebefordra tolv Muqam, finansierade centralregeringen etableringen av Xinjiang Muqam konstteater. Under 2005 namngavs Muqam som ett världsintegrerbart kulturarv av UNESCO. Intensiteten av skydd, forskning och arv har ökat ytterligare.
Han sa att Xinjiang Muqam Art Troupe är en statlig enhet, statsbudgeten och går ofta utomlands. De har besökt mer än 100 länder och regioner. Samtidigt går de ofta till städerna och landsbygden för att utföra för folket.
Tolv Muqam började med en solo mansångare, åtföljd av olika instrument, med musik, poesi, kör, ensemble och solo för att återspegla livet och kärleken hos Xinjiang Uygur-folket. Samordning och samarbete av olika musikinstrument låter som den västerländska klassiska orkestern. . Det är magnifik och vacker. Melodin är glad med både snabb melodi och lyrisk, och det är mycket rörande.
De är alla professionella spelare med totalt 200 medlemmar.
Yi Mingjia. Saiyiding har arbetat med instrumentet i 18 år och är expert på räddningsinstrumentet. . Han sa att de ofta går ut för att utföra och erbjuda tolv Muqam till folket.
Dessutom har Xinjiang Muqam Art Theatre också en dansföreställningsavdelning. Dansarna höll en prestation till kinesiska och utländska journalister.
Tolv Muqam är ett stort bidrag från det uyghuriska folket till den kinesiska nationens fantastiska kultur. Den använder musik, litteratur, dans, drama och andra språk och konstformer för att uttrycka Uyghurets vackra liv och ädla känslor och reflekterar deras idealer och sysslor, liksom de glädje och sorger som produceras under de historiska förhållandena i tid.
Den kombinerar traditionell musik, musik, litteratur, konst, drama och dans. Den kombinerar lyricism och berättelse. Denna form av musik är unik i världshistoriens konsthistoria.
Tolv Muqams ursprung har två huvudpunkter när det gäller tider och geografiska faktorer. En är uppsättningen låtar och sånger som utvecklats på grundval av traditionell musik som har delats ner från antiken. Den andra är lokalmusik, nämligen Kuche, Kasgar, Turpan, Hami och Hetian musik och Daolang musik. Denna epok och regionala faktorer är sammanflätade i varandra och bildar en nationell karaktäristisk egenskap som härrörde från Uyghur folks livsstil, nationella egenskaper, moraliska värderingar och psykologiska egenskaper.
Kina lägger stor vikt vid skyddet av det immateriella kulturarvet. Den 20 maj 2005 godkändes tolv Muqam av statsrådet att ingå i den första gruppen av nationella immateriella kulturarv.
Varje gång Muqam spelade var Qiongnaiheman-delen så djup och rik, Dastan var jämn och glad och lyrisk; Maixilaipu sjöng och dansade och föreställningen drevs till klimaxen.
Efter grundandet av Folkrepubliken Kina fäster parterna och regeringarna på alla nivåer stor betydelse för insamling och arrangemang av traditionell kinesisk musik. De organiserade speciella människor att spela in, skriva anteckningar och publicera musiken “Twelve Muqam” och spela in, organisera och publicera texterna. Å ena sidan var det tolv Muqams utmärkta kulturarv arvt, och å andra sidan har det förbättrats. “Larke Song and Dance” anpassad från Muqam är uppfriskande; “Ai Lipu och Sainaim” sjungit med Muqam musik är känd som Uygurs “Dream of Red Mansions”; den transplanterade operaen “Red Lantern” “, producerade ett stort svar i Kina, men ändrade också till en film. I början av 2000-talet hade den autonoma regionen en institution som specialiserat sig på studien av tolv Muqam. på personalen öppnade en ny väg för sin undersökning och forskning till världen.
Den 24 oktober 2007, klockan 18:05, var “Chang’e I”, som framgångsrikt lanserades, utrustad med 31 låtar. “Twelve Muqam” -valet ingick.
Foto och text av Xuefei Chen Axelsson (En del av innehållet översattes från webbplatsen för Xinjiang Muqam Art Theatre)